Standardy ochrony małoletnich obowiązujące
w Żłobku i Przedszkolu Biała Sowa
Podstawa prawna:
- Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
- Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24
- Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).
- Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych ( Dz.U. 2012, poz. 1169 )
- Poradnik Fundacji „Dajemy Dzieciom Siłę”
Wstęp
Ten dokument został przygotowany w celu zapewnienia dzieciom uczęszczającym do Żłobka i Przedszkola Biała Sowa harmonijnego rozwoju w atmosferze, gdzie panuje poczucie bezpieczeństwa, akceptacji i szacunku. Główną zasadą, która kieruje wszystkimi działaniami personelu placówki, jest troska o dobro dziecka i jego najlepszy interes. Pracownicy placówki dążą do pełnego rozwoju dzieci, szanując ich prawa i indywidualność. Dzieci są traktowane z szacunkiem, a ich potrzeby są uwzględniane. Jakiekolwiek formy przemocy wobec dzieci są absolutnie niedopuszczalne. Personel działa zgodnie z obowiązującym prawem oraz swoimi kompetencjami, aby osiągnąć te cele.
§ 1.
Postanowienia ogólne
- Standardy Ochrony Małoletnich obejmują personel zarówno pedagogiczny, jak i administracyjny Żłobka i Przedszkola Biała Sowa, a także osoby zatrudnione na podstawie innych umów, praktykantów i wolontariuszy.
- Osoba, która nie ukończyła 18 lat, jest traktowana jako małoletnia.
- Opiekun dziecka lub rodzic ma prawo do reprezentowania dziecka, zgodnie z jego dobrem i interesem społecznym. Jeśli oboje rodzice mają władzę rodzicielską, mają prawo do reprezentowania dziecka. Ważne decyzje dotyczące dziecka są podejmowane wspólnie przez rodziców. Jeśli nie ma porozumienia między nimi, zostają powiadomieni o konieczności skorzystania z pomocy sądu opiekuńczego.
- Krzywdzenie małoletniego to działanie lub zaniechanie, które narusza prawa lub dobra osobiste dziecka, włączając w to przestępstwa popełnione na szkodę małoletniego, zarówno jednorazowe, jak i powtarzające się.
- Osoby odpowiedzialne za zapewnienie standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem to zespół opiekunów/nauczycieli zatrudnionych w placówce, który nadzoruje wdrażanie tych standardów.
- Dane osobowe dziecka obejmują wszelkie informacje umożliwiające jego identyfikację.
§ 2.
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
- Personel placówki jest świadomy czynników ryzyka oraz symptomów potencjalnego krzywdzenia dzieci. Jeśli personel zaobserwuje takie sygnały, podejmuje rozmowę z rodzicami, oferując im informacje na temat dostępnych źródeł wsparcia oraz zachęcając do skorzystania z pomocy.
- Personel regularnie monitoruje sytuację i dobrostan dzieci.
- Zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji między personelem, a dzieckiem oraz między dziećmi, ustalone w placówce.
- Proces rekrutacji pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu, które zostały określone w Załączniku nr 1 do niniejszych Standardów.
§ 3.
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, a personelem placówki, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
- Personel ma obowiązek utrzymywać profesjonalne relacje z dziećmi i zawsze rozważać, czy ich reakcje, komunikaty lub działania są odpowiednie, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec wszystkich dzieci. Pracownicy działają otwarcie i przejrzyście, aby minimalizować ryzyko niepoprawnego zrozumienia ich zachowania przez innych.
- Dzieci są traktowane z szacunkiem, uwzględniając ich godność i indywidualne potrzeby. Jakiekolwiek formy przemocy lub niestosownego zachowania wobec małoletnich, zarówno werbalne, jak i niewerbalne, są absolutnie niedopuszczalne.
- Personel nie wyróżnia żadnych dzieci; traktuje je równo bez względu na płeć, orientację seksualną, zdolność, status społeczny, pochodzenie etniczne, kulturowe, religijne czy światopoglądowe.
- W komunikacji z dziećmi, personel zachowuje cierpliwość i szacunek. Słucha uważnie i udziela odpowiedzi odpowiednich do wieku i sytuacji. Personel nie powinien upokarzać, poniżać ani obrażać dziecka. Nie wolno także krzyczeć na dziecko, chyba że jest to konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
- Informacje poufne dotyczące dziecka, takie jak jego wizerunek czy sytuacja rodzinna, nie powinny być ujawniane osobom nieuprawnionym, włączając w to inne dzieci. Jeśli konieczna jest prywatna rozmowa z dzieckiem, personel powinien zostawić drzwi uchylone i zawsze mieć kogoś w zasięgu wzroku.
- Personel nie może zachowywać się w sposób niestosowny w obecności dzieci, włączając w to używanie wulgarnych słów, żartów. Nie wolno mu także wykorzystywać swojej pozycji, ani przewagi fizycznej wobec dziecka.
- Kontakt fizyczny z dzieckiem powinien być odpowiedni do sytuacji i zawsze uwzględniać potrzeby oraz granice dziecka. Nie należy angażować się w działania fizyczne, które mogą być uznane za nieprzyzwoite, jak łaskotanie czy brutalne zabawy.
- Podczas wykonywania czynności higienicznych czy pielęgnacyjnych personel powinien zachować tylko niezbędny kontakt fizyczny. Jeśli to możliwe, można poprosić innego członka personelu o asystę.
- Przemoc w jakiejkolwiek formie wobec dziecka jest niedopuszczalna. Kontakt fizyczny z dzieckiem nie może być tajny ani motywowany gratyfikacją.
- Wizerunek dziecka nie powinien być utrwalany dla celów prywatnych.
- Niemniej jednak istnieją sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być odpowiedni i zgodny z zasadami bezpieczeństwa, biorąc pod uwagę wiek, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. W takich przypadkach należy kierować się profesjonalnym osądem oraz zawsze respektować granice i zgodę dziecka.
- W sytuacji, gdy zachowanie dziecka, na przykład agresja, stanowi zagrożenie dla siebie lub innych, nauczyciel ma prawo w sposób bezpieczny dla wszystkich złapać dziecko w celu zminimalizowania zagrożenia.
- Dla dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zwłaszcza mających trudności w komunikacji lub niepełnosprawnością intelektualną, konieczne jest zapewnienie szczególnej opieki, a personel powinien być zaznajomiony z metodami komunikacji odpowiednimi dla danego dziecka. Jeśli zachodzi taka potrzeba, należy zastosować alternatywne metody komunikacji.
- Kontakt z dziećmi powinien mieć miejsce wyłącznie w godzinach pracy i być związany wyłącznie z celami edukacyjnymi lub wychowawczymi.
- Personelowi nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. W razie konieczności kontaktu, należy korzystać z oficjalnych kanałów komunikacji, takich jak służbowe e-maile, aplikacja do kontaktu z rodzicami ( INSO ), czy telefon służbowy.
- Relacje towarzyskie lub rodzinne z dziećmi i ich rodzicami wymagają zachowania poufności wobec informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
- Personel musi być świadomy zagrożeń związanych z cyfrową aktywnością, takich jak rejestrowanie swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje, obserwowanie osób lub stron w mediach społecznościowych. Jeśli profil pracownika jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie mogą mieć dostęp do cyfrowej aktywności pracownika.
- Personel nie powinien nawiązywać kontaktów z dziećmi poprzez wysyłanie czy przyjmowanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
§ 4.
Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego; osoby odpowiedzialne oraz zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
- Po wykryciu potencjalnego zagrożenia lub krzywdzenia dziecka przez pracownika, inną osobę dorosłą, rodziców, inne dziecko lub po otrzymaniu takiej informacji od innych osób, włączając w to rodziców, pracownik ma natychmiastowy obowiązek interwencji i zaprzestania krzywdzenia.
- Jeśli pracownik placówki podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone, jest zobowiązany do sporządzenia notatki służbowej (załącznik nr 2) i przekazania tych informacji dyrektorowi przedszkola.
- Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń dotyczących zdarzeń zagrażających małoletniemu i udzielania mu wsparcia. Dyrektor może zlecić opiekunowi/nauczycielowi pracującemu w placówce udzielenie wsparcia dziecku.
- Jeśli pracownik placówki jest podejrzany o krzywdzenie małoletniego:
- W sytuacji podejrzenia, że pracownik może być źródłem ryzyka krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego, dyrektor natychmiast izoluje dziecko od potencjalnego sprawcy, powiadamia policję i podejmuje dodatkowe działania jako pracodawca.
- Dyrektor placówki wzywa rodziców dziecka oraz w obecności innego opiekuna przekazuje im informacje dotyczące podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji na ten temat, oraz omawia dalsze kroki, które placówka podejmie w tej sprawie. Z tego spotkania sporządzana jest notatka.
- Jeśli istnieje podejrzenie, że członek rodziny lub opiekun prawny może krzywdzić małoletniego:
- Dyrektor natychmiast izoluje dziecko od potencjalnego sprawcy i podejmuje dodatkowe kroki.
- Dyrektor powinien sporządzić opis sytuacji rodzinnej dziecka, opierając się na rozmowach z dzieckiem i rodzicami, oraz opracować plan wsparcia dla dziecka.
- Jeśli okazuje się, że nie ma potrzeby podejmowania kroków karnych wobec rodziny ani izolowania dziecka, oraz że nie ma zagrożenia dla zdrowia ani życia małoletniego, dyrektor organizuje spotkanie z rodzicami dziecka, przy udziale pracownika, który zgłosił incydent. Podczas spotkania omawiane są sposoby wsparcia i reakcji na sytuację małoletniego, a ze spotkania sporządzana jest notatka.
- W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grożą mu poważne obrażenia, pracownik niezwłocznie informuje odpowiednie służby (policję, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer alarmowy 112 lub 998, a następnie informuje dyrektora o zaistniałej sytuacji.
- W każdej z tych sytuacji, małoletni jest natychmiast objęty opieką i wsparciem ze strony opiekuna grupy według potrzeb.
- Z działania interwencyjnego tworzy się kartę interwencji, która stanowi załącznik nr 3 i dołącza do dokumentacji dziecka w żłobku.
- Dyrektor tworzy zespół interwencyjny, który opracowuje plan działań i plan wsparcia dla małoletniego, mając na celu zapewnienie mu pomocy i opieki. Plan działań określa konkretne kroki, jakie placówka podejmie w celu zapewnienia bezpieczeństwa małoletniemu i odizolowania go od potencjalnego krzywdziciela. Plan wsparcia uwzględnia rodzaj wsparcia, jakie zapewni placówka, a jeśli będzie to konieczne, wskazuje, do jakiego podmiotu małoletni zostanie skierowany (np. poradnia psychologiczno-pedagogiczna, placówka lecznicza).
- Zespół interwencyjny składa się z koordynatora, opiekuna grupy, a w razie potrzeby wskazanego przez dyrektora pracownika. Dyrektor może także być członkiem zespołu, jednak nie bierze w nim udziału pracownik, wobec którego pojawiło się podejrzenie krzywdzenia małoletniego.
- Zespół interwencyjny opracowuje plan pomocy dla dziecka.
- Jeśli podejrzenie krzywdzenia zostało zgłoszone przez opiekunów dziecka, powołanie zespołu interwencyjnego jest obowiązkowe. Zespół interwencyjny zwołuje spotkanie wyjaśniające dla opiekunów dziecka, podczas którego może zaproponować im skierowanie zgłoszonego podejrzenia do zewnętrznej, obiektywnej instytucji do zdiagnozowania. Ze spotkania sporządza się protokół.
- Procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego stanowi załącznik nr 4.
§ 5.
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”
- Dyrektor żłobka informuje rodziców/opiekunów prawnych małoletniego o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka organom ścigania, takim jak Policja czy Prokuratura, a następnie sam dokonuje zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa.
- Jeśli to rodzice są źródłem krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia, dyrektor, jeśli uzna to za konieczne po ocenie sytuacji, niezwłocznie informuje odpowiednie instytucje i organy, takie jak policję, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej oraz przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego, który stosuje procedurę Niebieskiej Karty.
- W przypadku zagrożenia dobra dziecka, dyrektor ma prawo zgłosić zdarzenie do sądu opiekuńczego (mając dostęp do informacji o sytuacji rodzinnej załącznik nr 5) oraz poinformować Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej o tym zagrożeniu.
- Jeśli podczas wykonywania swoich obowiązków zawodowych opiekun/nauczyciel zauważy podejrzenie stosowania przemocy wobec osób doświadczających przemocy domowej lub otrzyma zgłoszenie od świadka przemocy domowej, może on wszcząć procedurę Niebieskiej Karty. Procedura ta rozpoczyna się poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A” zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.U.2023 poz. 1870).
- Celem procedury „Niebieskiej Karty” jest podjęcie interwencji mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa osobie doświadczającej przemocy domowej.
§ 6.
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów; osoby odpowiedzialne oraz zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
- Standardy Ochrony Małoletnich w wersji zupełnej są publikowane elektronicznie w aplikacji do kontaktu z rodzicami ( INSO ) dostępnej dla wszystkich rodziców/opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do Żłobka i Przedszkola Biała Sowa oraz pracowników.
- Standardy sporządza się również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci mając na względzie konieczność ich zrozumienia przez osoby małoletnie. Wersja skrócona zawiera informacje istotne dla małoletnich.
- Standardy Ochrony Małoletnich w wersji zupełnej i skróconej są również publikowane na stronie internetowej placówki oraz wywieszone w widocznym miejscu w lokalu.
- Dyrektor placówki jest odpowiedzialny za przygotowanie personelu do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich. Po zapoznaniu pracowników z tym dokumentem, dyrektor organizuje spotkanie z personelem w celu omówienia standardów i sposobów ich realizacji.
- Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz metody dokumentowania tej czynności zostały opisane w załączniku nr 6.
- Każdy pracownik składa pisemne oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami. Dyrektor może również zorganizować dodatkowe szkolenie dotyczące tych standardów, praw dziecka oraz działań w przypadku krzywdzenia małoletnich.
- Dyrektor żłobka i przedszkola powołuje także zespół ds. monitorowania i aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich, który składa się z pracowników placówki.
- Zespół monitoruje zmiany w przepisach prawnych i aktualizuje Standardy Ochrony Małoletnich co najmniej raz na dwa lata, a w przypadku zmian w przepisach – natychmiast po ich wejściu
w życie. Wnioski z przeprowadzonej oceny są dokumentowane na piśmie. - Zespół odpowiedzialny za realizację i promowanie Standardów Ochrony Małoletnich przeprowadza ankietę monitorującą wśród pracowników żłobka i przedszkola co 12 miesięcy. W ankiecie pracownicy mogą zgłaszać propozycje zmian oraz wskazywać naruszenia standardów. Na podstawie przeprowadzonej ankiety sporządzany jest raport z monitoringu, który przekazuje się dyrektorowi przedszkola. Na podstawie tego raportu dyrektor wprowadza niezbędne zmiany do standardów i ogłasza je pracownikom, dzieciom oraz ich rodzicom/opiekunom.
Wzór – ankieta monitorująca poziom realizacji Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
Czy znasz standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązujące w placówce, w której pracujesz? | |
Czy znasz treść dokumentu „Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem”? | |
Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci? | |
Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci? | |
Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem przez innego pracownika? | |
Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? | |
Czy podjąłeś/-aś jakieś działania? Jeśli tak, to jakie? | |
Jeśli nie – dlaczego? | |
Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa) |
§ 7.
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
- Wszelkie dokumenty związane z interwencjami, takie jak notatki służbowe, zapisy z rozmów czy kopie dokumentacji, tworzone są w placówce w formie papierowej i przechowywane w segregatorze.
- Dokumentacja jest przechowywana przez okres pięciu lat od zakończenia interwencji, a miejsce do przechowywania jej jest wydzielone w gabinecie dyrektora.
- Oświadczenia personelu o zapoznaniu się z treścią Standardów Ochrony Małoletnich są dodawane do akt osobowych pracownika.
§ 8.
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone oraz zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
- Należy traktować wszystkie osoby z szacunkiem, unikając jakiejkolwiek formy przemocy,czy to werbalnej, fizycznej, czy też poprzez zachowania nieodpowiednie. Nie akcetpuje się upokarzania, zastraszania lub nękania innych osób.
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w placówce należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu. Ponadto, należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego.
- Zespół opiekunów pracujących z małoletnimi bezzwłocznie podejmuje działania mające na celu zapobieżenie i zwalczanie zachowań agresywnych oraz wszelkich form przemocy, we współpracy z instytucjami i organizacjami zajmującymi się wsparciem dzieci i młodzieży oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi.
- Jeśli dyrektor razem z zespołem opiekunów dostrzeże konieczność, powinien poinformować zewnętrzne instytucje, takie jak służby pomocy społecznej, policja czy sąd rodzinny, o sytuacji małoletniego oraz o potrzebie ewentualnego wsparcia, na przykład zbadania sytuacji rodzinnej dziecka.
- Dyrektor, we współpracy z odpowiednimi pracownikami, organizuje spotkanie z rodzicami małoletniego, podczas którego omawia się ustalone formy wsparcia dla dziecka. Jeśli małoletni jest podejrzany lub oskarżony o krzywdzenie innego dziecka, rodzice zostają poinformowani o planach pomocy podczas osobnego spotkania.
- W przypadku braku współpracy rodziców z placówką, dyrektor, po odpowiedniej ocenie sytuacji, może zdecydować o skontaktowaniu się z zewnętrznymi organami, takimi jak pomoc społeczna, policja czy sąd rodzinny.
- Placówka podejmuje także działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie przemocy i innym formom krzywdzenia małoletnich oraz uświadamianie na ten temat. Dzieci mają zakaz przynoszenia na teren placówki urządzeń elektronicznych, takich jak smartfony, tablety czy aparaty fotograficzne.
- Zasady dotyczące korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz zostały dołączone do Standardów Ochrony Małoletnich jako załącznik nr 8.
§ 9.
Zasady ochrony wizerunku dziecka; procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci oraz utrwalonymi w innej formie
- Placówka dba o najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Szanując prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia również ochronę wizerunku małoletnich.
- Procedury dotycząca publikacji wizerunku dziecka zostały szczegółowo opisane w Załączniku nr 9 do niniejszej Polityki.
- Pracownikom placówki zabrania się umożliwiania przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka, takiego jak filmowanie, fotografowanie czy nagrywanie głosu dziecka na terenie placówki, bez wcześniejszej pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
- W celu uzyskania wymaganej zgody, pracownik placówki powinien skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Nie jest dopuszczalne ujawnianie przedstawicielom mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka bez jego wiedzy i zgody.
- Jednakże, jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie element większego kontekstu, takiego jak tłum, sceneria czy publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest konieczna.
- Upublicznienie wizerunku dziecka przez pracownika placówki, bez względu na formę (fotografia, nagranie audio-wideo), wymaga zawsze pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka. Zgoda taka powinna precyzyjnie określić miejsce i kontekst wykorzystania wizerunku dziecka, na przykład umieszczenie na stronie YouTube w celach promocyjnych.
§ 10.
Postanowienia końcowe
- Niniejsze standardy Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem ogłoszenia. Ogłoszenie następuje poprzez udostępnienie pracownikom i rodzicom dzieci drogą elektroniczną za pośrednictwem aplikacji do komunikacji z rodzicami ( INSO ) i poprzez wywieszenie w lokalu placówki.
Załącznik nr 1
Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników
- Przed zatrudnieniem nowego pracownika, dyrektor zapoznaje się z jego danymi osobowymi oraz kwalifikacjami, szczególnie zwracając uwagę na jego podejście do wartości, które są ważne dla placówki, takie jak ochrona praw dzieci i szacunek dla ich godności.
- Dyrektor dba o to, aby wszyscy zatrudnieni pracownicy, mieli odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz byli w stanie zapewnić im bezpieczeństwo.
- Aby ocenić, czy nowy pracownik podziela wartości związane z szacunkiem dla dzieci i przestrzeganiem ich praw, dyrektor placówki może żądać od niego różnych danych oraz dokumentów, takich jak:
- wykształcenia;
- kwalifikacji zawodowych;
- przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
- W każdym przypadku dyrektor musi mieć dostęp do danych umożliwiających identyfikację pracownika zatrudnionego przez placówkę, niezależnie od rodzaju umowy zatrudnienia. Dlatego powinien znać:
- imię (imiona) i nazwisko;
- datę urodzenia;
- dane kontaktowe osoby zatrudnianej
- Dyrektor placówki ma prawo poprosić kandydata lub kandydatkę o dostarczenie referencji z poprzednich miejsc zatrudnienia lub udostępnienie kontaktu do osób, które mogą wystawić takie referencje. Jednakże podstawą dla przekazania tych referencji lub kontaktów do poprzednich pracodawców jest zgoda kandydata lub kandydatki.
W przypadku nieudzielenia tych informacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie powinno to skutkować negatywnymi konsekwencjami dla osoby starającej się o pracę, na przykład odmową zatrudnienia jedynie na tej podstawie. Placówka nie ma prawa przeprowadzać tzw. „screeningu” kandydatów na stanowiska pracy, ponieważ ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) oraz przepisy Kodeksu pracy. - Przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu kandydata lub kandydatki, dyrektor gromadzi ich dane osobowe, w tym informacje niezbędne do weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestru o ograniczonym dostępie. Aby dokonać takiej weryfikacji, dyrektor potrzebuje następujących danych od kandydata lub kandydatki:
- imię i nazwisko;
- data urodzenia;
- pesel;
- nazwisko rodowe;
- imię ojca;
- imię matki.
- Wydruk z Rejestru przechowuje się w aktach osobowych pracownika.
- Przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu kandydata lub kandydatki na stanowisko opiekuna, dyrektor żąda od nich informacji z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzających brak karalności za przestępstwa wymienione w rozdziale XIX i XXV Kodeksu Karnego, a także w artykule 189a i artykule 207 Kodeksu Karnego, oraz za czyny zabronione związane z narkotykami, jak określone w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, albo za równoważne im przestępstwa określone w przepisach prawa zagranicznego.
- Jeśli nie jest możliwe uzyskanie zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego, dyrektor ma obowiązek pozyskać od kandydata lub kandydatki oświadczenie o braku karalności oraz informacje dotyczące wszelkich prowadzonych postępowań przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych.
- Jeśli kandydat lub kandydatka ma obywatelstwo innego państwa niż Polska, wymagane jest dostarczenie informacji z rejestru karnego tego państwa, jeśli jest ona dostępna do celów związanych z pracą zawodową lub wolontariatem, szczególnie jeśli praca ta wiąże się z kontaktem z dziećmi. Jeśli prawo danego państwa nie przewiduje wydawania takich informacji, również wymagane jest dostarczenie odpowiednich dokumentów.
- Przed zatrudnieniem kandydata lub kandydatki, która ma obywatelstwo innego państwa niż Polska, dyrektor pobiera także oświadczenie o państwach, w których osoba ta mieszkała w ciągu ostatnich 20 lat, z wyłączeniem Rzeczypospolitej Polskiej i państwa jej obywatelstwa. Oświadczenie to musi być złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
- Jeśli prawo państwa, z którego ma być uzyskana informacja o niekaralności, nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wtedy kandydat lub kandydatka zobowiązani są do złożenia oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej. Oświadczenie to powinno zawierać informację, że nie byli oni prawomocnie skazani w tym państwie za czyny odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii. Ponadto, oświadczenie powinno potwierdzać, że nie wydano wobec nich żadnego orzeczenia, w którym stwierdzono, że dopuścili się takich czynów, oraz że nie ma żadnego obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, które nakazuje im powstrzymać się od zajmowania określonych stanowisk, wykonywania określonych zawodów lub działalności związanych z opieką nad małoletnimi, wychowaniem, edukacją, leczeniem, udzielaniem porad psychologicznych, wspieraniem rozwoju duchowego, uprawianiem sportu lub realizacją innych działań zainteresowań przez małoletnich.
- Pod oświadczeniami, które są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej, należy dołączyć oświadczenie o następującej treści:
„Jestem świadomy/-a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
……………………………………………………
(miejscowość i data)
Oświadczenie o zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony nieletnich przed krzywdzeniem
Ja, ……………………………………………………, posiadający/-a numer PESEL ………………………………………, oświadczam, że nie byłem/-am skazany/-a za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności lub przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Ponadto oświadczam, że zapoznałem/-am się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi w Żłobku i Przedszkolu Biała Sowa w Poznaniu i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
Jestem świadomy/-a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
……………………………………………………
(podpis)
……………………….., dnia……………………. r.
OŚWIADCZENIE
o niekaralności
Ja, niżej podpisana/y …………………………………………………………………………………………………………, zamieszkała/y……………………………………………………………………….. legitymująca/y się dokumentem tożsamości* □ dowód osobisty □ paszport seria/nr …………………………….……. wydanym przez ……………………………………………………………… ważnym do …………………………………….……….., posiadający/a numer PESEL ..…………………………………….……
O ś w i a d c z a m
• iż prawo w państwie obywatelstwa ………………………………………………………..….. (proszę wpisać nazwę państwa/państw) nie przewiduje sporządzenia informacji z rejestrów karnych i/lub* nie przewiduje sporządzenia informacji z rejestrów karnych i/lub nie prowadzi się rejestru karnego;
• iż prawo w państwie, w którym zamieszkiwałam/em …………………..…………….. (proszę wpisać nazwę państwa/państw) nie przewiduje sporządzenia informacji z rejestrów karnych i/lub* nie prowadzi się rejestru karnego.
O ś w i a d c z a m, c o n a s t ę p u j e:
1) nie byłam/em prawomocnie skazany/a w żadnym z wyżej wymienionych państw za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego tj. w art. 189a i art. 207 oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1939);
2) nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłem/am się czynów zabronionych, o których mowa wyżej;
3) nie ciąży na mnie obowiązek, wynikający z orzeczenia sądu lub innego uprawnionego organu albo ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi.
Jestem świadoma/y odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
………………………………………………………………..
Podpis
OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA
……………………………., dnia…………………….. r.
Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat zamieszkałem/am w następujących państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa:
1. ……………………………
2. ………………………….
Oraz jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/ informację z rejestrów karnych.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
………………………………………………………………..
Podpis
Załącznik nr 2
Notatka ze zdarzenia
……………………………., dnia…………………….. r.
Imię i nazwisko dziecka: ………………………………………………………………………..……………………
Grupa: …………………………………………………………
Opis sytuacji, zdarzenia:
………………………………………………………………………………………….………………………………………
………………………………………………………………………………………….………………………………………
………………………………………………………………………………………….………………………………………
………………………………………………………………………………………….………………………………………
………………………………………………………………………………………….………………………………………
………………………………………………………………………………………….………………………………………
………………………………………………………………………………………….………………………………………
……………………………..…………………
(podpis pracownika)
Załącznik nr 3
Karta interwencji w przypadku zastosowania procedur podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego
Data i miejsce podpisania dokumentu |
Małoletni, wobec którego zachodzi podejrzenie krzywdzenia lub krzywdzenie |
Osoba stwierdzająca wystąpienie podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenie małoletniego |
Data podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego, miejsce |
Osoba/osoby podejrzane o krzywdzenie lub krzywdzące małoletniego |
Opis rodzaju krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego |
Osoby i instytucje, które zostały powiadomione, w tym formy interwencji (m.in.: powiadomienie pomocy społecznej, policji, sądu rodzinnego, uruchomienie procedury Niebieskie Karty) |
Data i opis udzielonej pomocy, formy otoczenia opieką małoletniego bezpośrednio po stwierdzeniu lub podejrzeniu incydentu, w tym we współpracy z koordynatorem i opiekunem, informacje o ewentualnym powiadomieniu pogotowia, policji, stwierdzeniu konieczności badania lekarskiego |
Informacja ze spotkania z rodzicami |
Zaplanowana pomoc małoletniemu, jego rodzicom, innym małoletnim – jeżeli byli np. świadkami incydentu, opiekunom i specjalistom pracującym z małoletnim, w tym we współpracy z instytucjami zewnętrznymi, informacja o zgodzie rodziców na udzielanie ww. formy pomocy małoletniemu. Działania w przypadku braku współpracy ze strony rodziców. |
Informacje na temat efektów podjętych interwencji, w tym we współpracy z instytucjami zewnętrznymi oraz pomocy udzielonej małoletniemu (dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym efektywność jej udzielania należy przechowywać w indywidualnej teczce dziecka) |
Imiona i nazwiska oraz czytelne podpisy osób sporządzających protokół |
Załącznik nr 4
Procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
§ 1
Definicje
Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje, że krzywdzeniem jest każde zamierzone i niezamierzone działanie lub zaniechanie działania jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości, a także każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają równe prawa i swobody dzieci i/lub zakłócają ich optymalny rozwój. Wyróżnić można cztery formy krzywdzenia osoby małoletniej:
1) przemoc psychiczną,
2) przemoc fizyczną,
3) zaniedbywanie,
4) wykorzystywanie seksualne.
Wykorzystywanie seksualne dziecka polega na angażowaniu go w działania o charakterze seksualnym, które wykraczają poza jego pełne zrozumienie i świadomą zgodę. Równocześnie dziecko nie jest wystarczająco dojrzałe pod względem rozwojowym, aby wyrazić świadomą zgodę zgodnie z przepisami prawnymi lub społecznymi normami. W przypadku wykorzystywania seksualnego do takiego zachodzi, gdy tego rodzaju działania mają miejsce między dzieckiem, a dorosłym lub między dzieckiem, a innym dzieckiem, zwłaszcza gdy istnieje relacja opiekuńcza, zależności czy nierówności władzy wynikające z różnic wieku czy poziomu rozwoju.
§ 2
Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę małoletniego. Wśród przestępstw przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę małoletniego wyróżnić można przestępstwa wskazane w Ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.) w następujących regulacjach:
1) art. 197 – zgwałcenie i wymuszenie czynności seksualnej,
2) art. 198 – seksualne wykorzystanie niepoczytalności lub bezradności,
3) art. 199 – seksualne wykorzystanie stosunku zależności lub krytycznego położenia,
4) art. 200 – seksualne wykorzystanie małoletniego,
5) art. 200a – elektroniczna korupcja seksualna małoletniego,
6) art. 200b – propagowanie pedofilii,
7) art. 202 – publiczne prezentowanie treści pornograficznych.
Zgodnie z postanowieniami artykułu 304 § 2 Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (tekst jednolity Dz.U. z 2022 r. poz. 1375 ze zmianami), instytucje państwowe i samorządowe, które w wyniku swojej działalności uzyskały informacje o popełnieniu przestępstwa podlegającego ściganiu z urzędu, mają obowiązek niezwłocznie poinformować o tym fakcie prokuraturę lub policję. Ponadto, są zobowiązane podjąć niezbędne działania do momentu przybycia właściwego organu ścigania lub do czasu otrzymania stosownego zarządzenia od tego organu, mającego na celu zapobieżenie zatarciu śladów i zniszczeniu dowodów związanych z przestępstwem.
§ 3
Ważne sygnały
Personel placówki zwraca szczególną uwagę na obecność sygnałów w zachowaniu nieletniego, które mogą wskazywać na krzywdzenie, zwłaszcza na możliwość popełnienia przestępstwa określonego w § 2. Pracownicy powinni być czujni na różne oznaki, takie jak:
- obecność widocznych obrażeń ciała u dziecka (siniaki, oparzenia, ugryzienia, złamania), które trudno jest wyjaśnić;
- niewiarygodne, niemożliwe lub niespójne wyjaśnienia dziecka dotyczące obrażeń, częste zmienianie ich;
- niechęć do uczestnictwa w zajęciach wymagających aktywności fizycznej;
- nadmierne zakrywanie ciała przez dziecko, nieadekwatne do sytuacji i warunków atmosferycznych;
- niechęć lub zaniepokojenie, gdy osoba dorosła zbliża się do niego;
- strach przed rodzicem lub opiekunem;
- obawa przed powrotem do domu;
- bierność, wycofanie, uległość lub przestraszenie u dziecka;
- częste somatyczne dolegliwości, takie jak bóle brzucha, głowy, mdłości;
- oddawanie moczu bez przyczyny lub w określonych sytuacjach lub na widok konkretnych osób;
- nagła i wyraźna zmiana zachowania dziecka.
§ 4
Procedury postępowania
- W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniu nieletniego lub podejrzenia takiego krzywdzenia, pracownik zobowiązany jest do:
- wezwania pogotowia ratunkowego w przypadku poważnych obrażeń ciała,
- powiadomienia dyrektora placówki o zajściu lub o podejrzeniach dotyczących krzywdzenia nieletniego,
- sporządzenia notatki służbowej, w której opisuje zdarzenie, ze szczególnym uwzględnieniem przyczyn, które skłoniły do podejrzenia krzywdzenia nieletniego.
- W sytuacji powiadamiania dyrektora o podejrzeniu krzywdzenia nieletniego, pracownik:
- przedstawia rodzaje i okoliczności krzywdzenia, które udało mu się ustalić lub których wystąpienie jest podejrzewane.
- informuje o zachowaniu i wypowiedziach dziecka, które wskazują na możliwość doświadczenia krzywdzenia.
- W sytuacji podejrzenia popełnienia jednego z przestępstw wymienionych w § 2 wobec nieletniego, postępowanie obejmuje:
- Dyrektor placówki składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury, realizując obowiązek wynikający z postanowień art. 304 § 2 Kodeksu postępowania karnego.
- Dyrektor podejmuje niezbędne działania do momentu przybycia właściwego organu ścigania lub do momentu otrzymania stosownego zarządzenia od tego organu, mającego na celu zapobieżenie zatarciu śladów i zniszczeniu dowodów przestępstwa, o ile doszło do niego na terenie placówki.
- Dyrektor składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury, korzystając ze wzoru stanowiącego załącznik do niniejszej procedury.
Załącznik do procedury
Komenda Rejonowa Policji w Poznaniu bądź Prokuratura Rejonowa w Poznaniu
Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa
Niniejszym zawiadamiam o możliwości popełnienia przestępstwa kwalifikowanego z art. ………………………….. Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.) na szkodę małoletniego……………………………………
(imię i nazwisko małoletniego)
Uzasadnienie
W uzasadnieniu należy szczegółowo opisać stan faktyczny, zwłaszcza sposób, w jaki pracownicy placówki uzyskali informacje o popełnionym przestępstwie na szkodę małoletniego, oraz przedstawić istotne okoliczności lub dowody wskazujące na możliwość popełnienia tego przestępstwa. Jeśli pracownicy placówki mają wiedzę na temat tych okoliczności, należy, o ile to możliwe, dostarczyć następujące dane dotyczące przestępstwa:
- datę,
- miejsce,
- okoliczności przestępstwa,
- świadków,
- materiał dowodowy o popełnieniu przestępstwa, np. dokumenty, wydruki, nagrania, zaświadczenia).
………………………………………………..
(imię i nazwisko osoby zgłaszającej)
Załącznik nr 5
Sąd Rejonowy w Poznaniu ……………………….,dnia……………..….r.
Wydział Rodzinny i Nieletnich
adres sądu
Wnioskodawca: imię i nazwisko osoby zgłaszającej adres osoby zgłaszającej
Uczestnicy postępowania: imiona i nazwiska rodziców adres zamieszkania rodziny
Rodzice małoletniego: imię i nazwisko dziecka
Wniosek o wgląd w sytuację dziecka
Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego ………………………………………………………. (imię i nazwisko dziecka, adres zamieszkania)
i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
Uzasadnienie:
………………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………………….
W związku z powyższym, wnoszę o wydanie odpowiednich zarządzeń w celu zabezpieczenia dobra małoletniego dziecka.
………………………………………………………..
(podpis składającego wniosek)
Załącznik nr 6
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
§ 1
- Przed nawiązaniem stosunku pracy lub dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub opieką nad nimi, dyrektor uzyskuje informacje, czy dane osoby są umieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej 15 roku życia wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
- Pojęcie „innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich” obejmuje zwłaszcza organizację wypoczynku małoletnich, zawieranie umów cywilnoprawnych związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub opieką nad nimi.
§ 2
- Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich jest dyrektor placówki. Dyrektor ma prawo upoważnić wyznaczoną przez siebie osobę do przeprowadzania tego przygotowania.
- Osoba, o której o której mowa w pkt 1, musi posiadać doświadczenie w pracy z małoletnimi. Dodatkowo, musi dysponować odpowiednią wiedzą umożliwiającą prowadzenie szkoleń pracowników placówki obejmujących takie tematy jak:
- Rozpoznawanie symptomów krzywdzenia małoletnich,
- Procedury interwencji w przypadku podejrzeń o krzywdzenie małoletnich,
- Odpowiedzialność prawna pracowników placówki zobowiązanych do interwencji w przypadku podejrzeń lub stwierdzenia krzywdzenia małoletnich,
- Stosowanie procedury „Niebieskiej Karty”.
- Osoba, o której mowa w pkt 1, informuje pracowników o standardach ochrony małoletnich i odbiera od każdego zatrudnionego pracownika oświadczenie potwierdzające zapoznanie się z tymi standardami.
- Pracownicy nowo zatrudnieni w placówce zostają zapoznani ze standardami w pierwszym tygodniu pracy, a w tym czasie składają oświadczenie, o którym mowa w pkt 3.
- Osoba, o której mowa w pkt 1, uczestniczy w procesie rekrutacji pracowników i ocenia ich przygotowanie do pracy z małoletnimi.
- Osoba, o której mowa w pkt 1, jest odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń dotyczących zdarzeń zagrażających małoletnim oraz udziela im wsparcia.
Załącznik nr 7
…………………………………………..
(imię i nazwisko pracownika)
…………………………………………..
(stanowisko)
…………………………………………..
(miejscowość, data)
Oświadczenie pracownika
W związku z art. 22b i 22c ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym w brzmieniu obowiązującym od 15 lutego 2024 r. (t.j. Dz.U. z 2023 poz. 1304 ze zm.) oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich wprowadzonymi w Żłobku i Przedszkolu Biała Sowa, którego jestem pracownikiem i zobowiązuje się do zachowania tajemnicy zawodowej w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, w trakcie których pozyskam informację o krzywdzeniu dziecka, włączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
…………………………………………..
podpis pracownika)
Załącznik nr 8
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Żłobku i Przedszkolu Biała Sowa
- Infrastruktura sieciowa Placówki została skonfigurowana tak, aby umożliwić dostęp do Internetu jedynie pracownikom. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo w sieci w placówce spoczywa na dyrektorze.
- Do obowiązków tej osoby należą:
- Zabezpieczenie sieci internetowej za pomocą haseł oraz stosowanie programów antywirusowych.
- Regularne aktualizowanie oprogramowania w przypadku potrzeby.
- Na terenie placówki dzieci nie mają możliwości dostępu do Internetu.
- Dzieci nie mają dostępu do komputerów ani nie pracują na nich.
Załącznik nr 9
Procedura ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w Żłobku i Przedszkolu Biała Sowa
- Placówka kładzie duży nacisk na odpowiedzialne i rozważne podejście do utrwalania, przetwarzania, wykorzystywania i publikowania wizerunku dzieci.
- Udostępnianie zdjęć i filmów z wydarzeń mających miejsce w placówce ma na celu uhonorowanie osiągnięć dzieci, dokumentowanie działań podejmowanych w placówce oraz zawsze uwzględnia bezpieczeństwo dzieci. W swoich materiałach staramy się uwzględnić różnorodność dzieci – zarówno chłopców, jak i dziewczynki, w różnym wieku, o różnych talentach, zdolnościach oraz reprezentujące różne grupy etniczne.
- Zgoda rodziców lub opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku dziecka jest wiążąca jedynie wtedy, gdy zostali oni poinformowani o sposobie, w jaki będą wykorzystywane zdjęcia lub nagrania oraz o potencjalnym ryzyku związanym z publikacją wizerunku.
- Przy zapisie dziecka do placówki, rodzic lub opiekun prawny jest zobowiązany do udzielenia pisemnej zgody na wykonywanie i publikowanie zdjęć lub nagrań.
- Żłobek i Przedszkole Biała Sowa ma obowiązek:
- udzielenia wyjaśnień dotyczących sposobu wykorzystania zdjęć lub nagrań oraz ich kontekstu, przechowywania danych oraz potencjalnego ryzyka związanego z publikacją tych materiałów online.
- stara się unikać podpisywania zdjęć lub nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska, ograniczając się wyłącznie do imienia w przypadku konieczności podpisania.
- rezygnuje z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku, takich jak stan zdrowia, sytuacja materialna czy sytuacja prawna, które mogłyby być powiązane z wizerunkiem dziecka, na przykład w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez instytucję.
- W celu zmniejszenia ryzyka kopiowania i nieodpowiedniego wykorzystania zdjęć lub nagrań dzieci, placówka przyjmuje następujące zasady:
a) Wszystkie dzieci obecne na zdjęciu lub nagraniu powinny być ubrane, a sytuacja, w której zostało wykonane zdjęcie lub nagranie, nie może być poniżająca, ośmieszająca ani nie przedstawiająca dziecka w negatywnym świetle.
b) Zdjęcia lub nagrania dzieci powinny skupiać się głównie na czynnościach, które dzieci wykonują. - Placówka przestrzega zasady, że wszelkie podejrzenia lub problemy związane z nieodpowiednim wykorzystaniem wizerunków dzieci powinny być rejestrowane i raportowane do dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci;
- Placówka uzyskuje pisemną zgodę od rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzeń;
- Placówka zapewnienia bezpieczeństwo dzieci, jeśli rejestrację wydarzenia powierzy się osobie spoza placówki (na przykład zatrudnionemu fotografowi lub kamerzyście) poprzez:
- zapewnienie, że osoba lub firma odpowiedzialna za rejestrację wydarzenia nosi identyfikator podczas jego trwania;
- zapobieganie sytuacjom, w których osoba lub firma zajmująca się rejestracją będzie miała kontakt z dziećmi bez obecności pracownika;
- poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci o obecności osoby lub firmy dokonującej rejestracji podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie prawni wyrazili na to pisemną zgodę.
- Jeśli obraz dziecka jest jedynie częścią większego ujęcia, takiego jak tłum, pejzaż, czy publiczne wydarzenie, nie jest wymagana zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka.
- W przypadku, gdy rodzice/opiekunowie prawni lub widzowie wydarzeń w placówce, uroczystości itp., rejestrują wizerunki dzieci na własny użytek, placówka jest zobowiązana do poinformowania na początku każdego z tych wydarzeń o następujących kwestiach:
- Używanie, przetwarzanie i udostępnianie fotografii lub nagrań zawierających wizerunki dzieci i dorosłych wymaga wyraźnej zgody ustnej tych osób. W przypadku dzieci, zgoda musi być udzielona przez ich rodziców lub opiekunów prawnego.
- Fotografie lub nagrania, na których znajdują się dzieci, nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych lub na publicznych platformach bez zgody rodziców lub opiekunów prawnych tych dzieci.
- Przed opublikowaniem zdjęcia lub nagrania w Internecie zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby mieć pewność, kto będzie miał dostęp do wizerunku dziecka.
- Jeśli przedstawiciele mediów lub inne osoby pragną zarejestrować jakiekolwiek wydarzenie organizowane przez naszą placówkę i zamierzają opublikować zebrane materiały, muszą najpierw zgłosić takie zamiary i uzyskać zgodę Dyrekcji. W takiej sytuacji oczekujemy, aby placówka upewniła się, że rodzice lub opiekunowie prawni dzieci udzielili pisemnej zgody na rejestrację wizerunku ich dzieci. Dodatkowo, spodziewamy się następujących informacji:
- Imię i nazwisko, oraz adres osoby lub redakcji, która ubiega się o zgodę;
- Uzasadnienie potrzeby rejestracji wydarzenia, wraz z informacją o sposobie i kontekście wykorzystania zgromadzonego materiału;
- Podpisana deklaracja potwierdzająca zgodność udzielonych informacji ze stanem faktycznym.
- Personel nie może pozwolić przedstawicielom mediów oraz osobom nieupoważnionym na utrwalanie wizerunku dziecka bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz zgody Dyrekcji.
- Personel nie powinien dopuścić do nawiązywania kontaktu dzieci z przedstawicielami mediów, nie udostępnia mediom kontaktów rodziców/opiekunów dzieci i nie wypowiada się na temat dzieci lub ich rodziców/opiekunów w kontakcie z mediami, nawet jeśli uważa, że jego wypowiedź nie będzie rejestrowana.
- Jeśli konieczne jest nagranie materiału medialnego, Dyrekcja może zdecydować o udostępnieniu wybranych pomieszczeń, lecz należy zapewnić, aby rejestrowanie osób w placówce było niemożliwe.
- Jeśli rodzice/opiekunowie prawni dziecka nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, placówka będzie respektować ich decyzję. Wspólnie z rodzicami/opiekunami prawnymi ustali się, jak osoba rejestrująca wydarzenie może zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Placówka podejmie działania takie, które nie będą wykluczać dziecka, którego wizerunek nie ma być rejestrowany.
ADRESY I TELEFONY INSTYTUCJI POMOCOWYCH
WAŻNE ADRESY – DO KOGO O POMOC W KRYZYSIE DLA DZIECI I DOROSŁYCH!
- Fundacja Centrum Praw Kobiet: 22 6222517, Warszawa ul. Wilcza 60
- Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111 czynny codziennie w godzinach od 12.00 do 2.00 (połączenie bezpłatne)
- Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 12 12 12 czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.15 do 20.00. Można dzwonić po godzinie 20.00 lub w dni wolne od pracy, zgłosić problem i pozostawić swój numer kontaktowy aby pracownik telefonu zaufania oddzwonił.
- Centrum Wsparcia dla osób w stanie kryzysu emocjonalnego: w ramach Centrum Wsparcia Fundacja Itaka prowadzi całodobową przez 7 dni w tygodniu pomoc telefoniczną pod nr tel. 800 70 22 22
- Całodobowy Telefon dla Ofiar i Sprawców Przemocy Seksualnej:22 828 11 12
- Telefon Zaufania dla Osób doświadczających przemocy: 600 070 717
- Telefon Zaufania dla Osób Dorosłych w kryzysie emocjonalnym: 116 123
Procedura została opracowana na podstawie obowiązujących przepisów oraz podręcznika Standardy ochrony dzieci w żłobkach i placówkach oświatowych pod redakcją Agaty Sotomskiej z Fundacji „Dajemy Dzieciom Siłę”.
